Vergadering : Commissie Milieu, Mobiliteit en Economie, 11 januari 2016 13:00:00
Algemene vergader informatie
reguliere vergadering
Opties bij deze vergadering
Agenda
Hoofdvergadering
-
Locatie: Statenzaal
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Bijlage 1: rondvraag 1 van VVD betreffende Utrechtse trams.
Bijlage 2: rondvraag 2 van D66, SGP en VVD betreffende de ondertunneling van de spoorlijn Utrecht-Arnhem op de N226 bij Maarsbergen.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivatie voor de opwaardering van agendapunt 2.1:
SP:
De begroting van het MOA, van 2014, die bijgevoegd was aan de MME vergadering in november 2015. Wij hebben de reactie van de accountant gelezen onderaan het stuk, en willen hierover praten. Omdat dit stuk nog niet bekend was op het moment dat we de lening bespraken en goedkeurden wil de SP de volgende zaken weten:
1. Wat is de mening van de andere fracties over de gegeven lening aan het MOA, na het lezen van de begroting 2014?
2. Welke invloed heeft de provincie met de lening gekregen op het de inkomsten en vooral de uitgaven van het museum?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivatie voor de opwaardering van agendapunt 2.2:
SP:
De rechter heeft uitspraak gedaan en helaas negatief beschikt op de eis van Stichtse Vecht en De Ronde Venen.
Hoe gaat het college nu verder werken aan onze aangenomen motie?
PvdA:
De PvdA heeft hierover technische vragen gesteld; deze zullen worden meegenomen bij de bespreking van dit punt.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft op 5 november jongstleden aangekondigd dat de snelheid op een aantal snelwegen in 2016 verhoogd zal worden naar 130 kilometer per uur. De PvdA maakt zich hier zorgen over: uit verschillende onderzoeken[1] blijkt dat een hogere maximumsnelheid negatieve gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid en - als gevolg van de verhoogde uitstoot van schadelijke stoffen - de gezondheid van de omwonenden en het milieu.
In twee aangenomen moties d.d. 19 mei en 2 november 2015 heeft Provinciale Staten het college opgedragen om voor respectievelijk de A12 een zienswijze in te dienen en voor de A2 bezwaar aan te tekenen tegen de voorgenomen snelheidsverhogingen op deze wegen.
In antwoord op vragen van de GroenLinks-fractie d.d. 6 november jl (2015MME139) schrijft het college dat het ministerie de zienswijze van de provincie op de voorgenomen snelheidsverhoging op de A12 naast zich neer heeft gelegd. De reactietermijn voor een bezwaarschift was al verstreken. Wat betreft het bezwaar tegen de snelheidsverhoging op de A2 heeft het college aangegeven deze motie uit te voeren nadat de rechter uitspraak heeft gedaan over een nog lopende rechtszaak over deze kwestie. De rechter heeft nog voor de Kerst uitspraak gedaan over de verhoging tussen Vinkeveen en Maarssen, en niet, zoals de gedeputeerde schrijft, pas op 4 januari. (http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/4212656/2015/12/22/Rechter-130-km-op-A2-blijft-toegestaan.dhtml).
Namens de PvdA wil ik hierover graag de volgende vragen stellen:
• Ligt het Ontwerpverkeersbesluit wb de A2 reeds ter inzage? Is het college al officieel in beroep is gegaan en zonee, wat is het te verwachten tijdpad;
• Kan het college een overzicht naar de Staten sturen van de snelwegen binnen de provincie Utrecht waar het ministerie voornemens is de snelheid al dan niet permanent te verhogen naar 130 km per uur;
• Kan zij daarbij aangeven wat de termijnen zijn om zienswijzen in te dienen dan wel bezwaar aan te tekenen;
• Kan ook in de toekomst bij dergelijke voornemens van het ministerie PS onmiddellijk worden geïnformeerd, zodat de Staten het college tijdig opdracht kunnen geven actie te ondernemen;
• Is dit onderwerp in IPO-verband besproken en zijn er mogelijkheden om met provincies gezamenlijk actie te ondernemen?
Gezien het tempo waarmee de snelheidsverhogingen worden aangekondigd (en ingevoerd) hoop ik zo snel mogelijk de antwoorden te ontvangen.
[1] Dit blijkt oa uit publicaties van Veilig Verkeer Nederland: https://vvn.nl/standpunten/maximumsnelheid-naar-130-kmuur en berekeningen van Milieudefensie: https://milieudefensie.nl/publicaties/bestanden/snelheidsverhoging-a2-leidt-tot-verhoging-uitstoot-stikstofdioxide/viewVergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Hieronder de motivatie voor de opwaardering van agendapunt 3.1:
D66 en GroenLinks:
Het advies van Ingeborg Thoral zagen wij als een interessante visie op een integrale aanpak op ruimte. We zien de agendering als aanleiding voor een gedachtewisseling tussen de woordvoerders mobiliteit van de verschillende Statenfracties en de gedeputeerde mobiliteit over het knooppuntenbeleid. De 'knooppuntenvisie' sluit goed aan bij de voornemens in het coalitieakkoord zaken in verbinding en integraal te benaderen. Wij zijn dan ook vooral benieuwd naar hoe andere partijen dit gelezen hebben en wat de gedeputeerde mobiliteit uit dit advies haalt voor heel concreet de ontwikkelingen van infrastructuur op de korte termijn zoals gebiedsverkenning USP en het gebied van de U10, voorheen BRU ten opzichte van de regio.
Als laatste zien we het als aanknopingspunt om kort te spreken over de regie van de provincie op regionaal spoorvervoer.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivatie voor de opwaardering van agendapunt 3.3:
PvdA:
• De doelstellingen uit het afgeronde Beter Benutten programma zijn niet gehaald, althans in de regio Utrecht. In plaats van een reductie van 20%, is maar 8% aan vermindering van Voertuigverliesuren gerealiseerd. Als verklaring wordt onder andere gegeven dat deze meetwaarde wat ongelukkig is gekozen omdat niet valt vast te stellen welke resultaten toe zijn te schrijven aan BB of aan andere oorzaken (economie, andere infrastructurele projecten).
• De filedruk is in 2015 schrikbarend toegenomen, in de regio Utrecht met 35%. Uit de rapportage blijkt dat veel van deze files worden veroorzaakt door mensen die niet in Utrecht wonen maar er doorheen reizen. Spitsmijdprogramma’s vanuit de provincie hebben hierop geen effect. Vanaf 2014 blijkt sowieso het effect van BB af te nemen. (http://www.verkeersnet.nl/17411/effect-beter-benutten-vlakt-af/).
• In de regio Rotterdam is een fraudepercentage van 7,5% gebleken met een vergelijkbaar project (blijkt uit antwoorden op vragen van PvdA-Kamerlid Hoogland aan minister Schultz), door bijvoorbeeld met de auto van de partner toch op het traject te rijden en de vergoeding te ontvangen.
• Uit de eerste voortgangsrapportage van BB Vervolg blijkt dat van de 27 projecten er nu al 10 vertraging hebben opgelopen.
• De vraag is of al deze maatregelen en de 22 miljoen die de provincie ervoor in totaal beschikbaar stelt, wel zijn gerechtvaardigd, als de totale effecten zo gering zijn. Beter Benutten was ooit bedoeld ter vervanging van het afgeblazen rekeningrijden. Nu de economie weer aantrekt en de files toenemen gaan er stemmen op om toch weer naar een dergelijk systeem te gaan kijken.
• In de memo over monitoring en evaluatie zijn goede stappen gezet ten behoeve van een betere meting van en sturing op de effecten. Onhelder is echter hoe de Staten hierop kunnen sturen, zoals door de gedeputeerde beloofd. Op basis van de magere resultaten op sommige onderdelen van zowel BB als BBV, welke wijzigingen zijn of kunnen worden aangebracht?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivatie voor de opwaardering van agendapunt 3.4:
SP:
Wij zouden graag weten waarop het college van GS zijn zorgen over de bereikbaarheid voor de hulpdiensten en de doorstroming van het OV baseren.
De hulpdiensten zouden pas reageren als er een definitief ontwerp voor ‘t Goylaan is. (en dat is er nog niet)
GS zegt dat U-OV de zorgen onderschrijft.
Wij zijn benieuwd wat het U-OV hier precies over schrijft.
Wij zien wel een knelpunt in de voorgenomen dienstregeling waarbij we een afbraak van het netwerk in de wijken constateren
door de concentratie op de dikke lijnen.
Dit is o.i. een gevolg van de bezuinigingen, die doorgevoerd worden, als de gemeente alleen voor de financiën verantwoordelijk is.
Kan de provincie hier iets betekenen?
GroenLinks:
De door de provincie ingediende zienswijze roept bij ons enkele vragen op m.b.t. de visie op de toekomstige mobiliteit en bereikbaarheid in de stad Utrecht en hoe daarop gestuurd kan worden door gemeente, provincie e.a.. Het raakt o.a. aan de ambitie uit het coalitieakkoord voor verdubbeling van het fietsgebruik voor woon-werkverkeer in 2030 t.o.v. 2011 en het stimuleren van de meest energiezuinige vervoerswijzen.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Geheime bijlage ligt ter inzage op de griffie
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen