Vergadering : Commissie Milieu, Mobiliteit en Economie, 16 januari 2017 13:00:00
Algemene vergader informatie
Milieu, Mobiliteit en Economie
Opties bij deze vergadering
Agenda
Hoofdvergadering
-
Locatie: Commissiekamer
Stemmingen
-
Stemmingen
-
-
Stemmingen
-
-
Rondvraag 1 van de SP betreffende Syntus
Heeft u kennis genomen van het persbericht van de GPPA (Gehandicapten en Patiënten Platform Amersfoort) over de slechte toegankelijkheid van de nieuwe Setra bussen die door Syntus ingezet worden? Wat gaat u doen om dit probleem op te lossen?
Rondvraag 2 van GroenLinks betreffende de reconstructie van de NRU.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
GroenLinks:
De motivatie om dit in MME te willen bespreken, is dat we graag door de gedeputeerde willen worden bijgepraat over de ervaringen sinds december 2015 in de gemeenten in onze provincie (en indien daarvoor nuttig ook elders) om draagvlak te verwerven voor windenergie. Ook horen we graag de laatste ontwikkelingen in onze provincie om projecten voor nieuwe windmolens van de grond te krijgen, zoals afgesproken in de Energie-agenda, zodat het minimale opgesteld vermogen voor 2020 waar de provincie zich aan heeft gecommitteerd wordt gerealiseerd.Stemmingen
-
Stemmingen
-
Hieronder de motiveringen voor de opwaardering van dit agendapunt.
SP:
Wij zijn benieuwd naar de meest recente ontwikkelingen hiervan. Er zijn verschillende reizigers die dit voor ons monitoren. Wij kunnen hier misschien ook de meest recente ervaringen over meedelen.
PvdA:
Hoewel problemen bij de overgang van Connexxion naar Syntus verwacht mochten worden, is het aantal klachten en gesignaleerde problemen rond de start van Syntus voor de PvdA toch uiterst teleurstellend. Waar Syntus inzette om bij de reizigers een goede entree te maken, hebben de klachten en problemen juist een negatieve pers en negatieve reactie bij de reizigers opgeroepen. Naast de knelpunten die in de memo zijn genoemd, kan ook nog worden verwezen naar de klachten van chauffeurs op kleine bussen om in aanmerking te komen voor omscholings- en herplaatsingsmogelijkheden. De PvdA en SP hebben hierover als schriftelijke vragen gesteld. Ook blijken de bussen problemen op te leveren voor rolstoel- en rollatorgebruikers, terwijl hierover vooraf vanuit PS toch op was gewezen. De PvdA wil daarom in MME bespreken hoe de ontstane knelpunten zo snel mogelijk kunnen worden opgelost en ook de overgangsproblemen voor de ex-chauffeurs van kleine bussen conform de afspraak dat de overgang zonder gedwongen ontslagen zou plaatsvinden, kunnen worden opgelost.
GroenLinks:
De motivatie is dat de moeizame start van de nieuwe concessie uiteraard verklaarbaar is door de korte voorbereidingstijd a.g.v. de late gerechtelijke uitspraak, maar dat dit tot grote problemen leidt voor grote groepen reizigers en dat we graag bijgepraat worden over de laatste stand van zaken en hoe de problemen worden aangepakt en wanneer de concessie naar verwachting volgens gestelde eisen zal draaien.
Ook willen we hierbij graag gelijk ook bijgepraat worden over de problemen met de toegankelijkheid van de bussen voor rolstoel- en rollator-gebruikers, het kunnen knielen bij haltes. Wat is nu precies de stand van zaken, hoe is deze ontstaan, was dit niet te voorkomen geweest en welke stappen worden of zijn er genomen om te zorgen dat de bussen alsnog z.s.m. goed toegankelijk worden voor alle reizigers?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Als bijlage treft u de vragen van de PvdA aan, hieronder die van SP en CDA.
SP:
1. Wat gaat er CONCREET gebeuren met de 3 MIRT-afspraken
a. Gebiedsverkenning Utrecht-Oost
b. Limeslijn Utrecht-Leiden en
c. Rijnbrug bij Rhenen N233?
2. Ontwikkeling Knooppunt Rijnsweert is duidelijk en vinden wij positief.
Echter, de broodnodige ontwikkeling van andere knooppunten zoals Overvecht, Leidsche Rijn en Merwede-kanaalzone worden helaas niet
erg uitgewerkt. Wanneer kunnen wij hier meer over vernemen?
Vooral Overvecht baart ons zorgen. Daar kunnen wij helemaal niets over vinden.
CDA:
Het CDA heeft behoefte een korte tijdlijn van voorafgaande BO MIRT's die nu hun uitwerking krijgen (incl budget) en naar de toekomst. Verder wil het CDA weten hoe Gebiedsverkenning OOST en quickscan trein USP zich verhouden tot uitwerking/ontwikkelpaden MIRT. Wordt dit één totaalaanpak of losse trajecten waar we op gaan reageren.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
PVV:
De redenen zijn dat in de statenbrief wederom gesproken wordt over SROI en eerder is al aangevoerd dat de PSO Prestatieladder (zelfde systematiek als CO2 Prestatieladder) veel effectiever is.
Antwoord GS:
In ons beleid proberen wij op allerlei wijzen een duurzame inzet van mensen te bevorderen, juist zodat zij niet enkel voor de duur van het project aan de slag kunnen. De PSO-ladder verhoudt zich niet goed tot de eisen die het Europese aanbestedingsrecht stelt, met name de eis dat ‘alle eisen, voorwaarden en modaliteiten voldoende verband houden met het voorwerp van de aanbesteding’.
Desondanks heeft de provincie Utrecht in haar eigen regelgeving de toepassing van PSO-ladder opgenomen om de aanbestedingsrechtelijke bezwaren zoveel als mogelijk te neutraliseren. Dat heeft ertoe geleid dat indien een bedrijf PSO of gelijkwaardig gecertificeerd is, er een korting wordt gegeven op de SROI-verplichting. Bij kleinere opdrachten, waar veelal MKB-bedrijven in actief zijn, leidt dat zelfs tot het in praktijk vervallen van de SROI-verplichting.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
SP:
Terwijl het aantal reizigers is toegenomen, zijn er toch minder DRU’s in Utrecht stad (3%) en Streek (6%). Komt dit door de toename van buurtbusjes of zijn er nog andere oorzaken? Is dit naar uw mening een positieve of negatieve ontwikkeling?
VVD:
VVD had gevraagd om een overzicht vanaf 2000. Was toegezegd, er komt een overzicht vanaf 2009. Dat voldoet niet aan de vraag.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
VVD:
Tariefsverhoging is getoetst aan reizigersgroep. Daarbij is de andere betalende groep niets gevraagd. De motivatie van de tariefsverhoging is dus dat de reiziger en de ov-ondernemer eruit zijn, en op die manier kunnen bepalen wat de bijdrage van anderen wordt. De VVD vind dat een bespreekpunt.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
-
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen