

Kijk of luister mee
Print deze agenda
Download alle documenten
Direct opslaan in uw agenda
Legenda
- Advies
- Agenda
- Amendement
- Besluit
- Besluitenlijst
- Coalitievorming 2019
- concept amendement
- concept motie
- Documenten Dolderseweg
- Documenten Energiestrategie (RES)
- Documenten Uithoflijn
- Dossier Stikstof
- Ingekomen stuk
- Lijst ingekomen stukken
- Lijst ingekomen uitnodigingen
- Mededelingen
- Memo
- Motie
- Nieuwsbrieven
- Ontwerp besluit
- Overig
- Praktische zaken
- Rapport
- Regelingen en verordeningen
- Rondvraag
- Schriftelijke vragen (art 47)
- sheets
- Statenbrief
- Statenvoorstel
- Statenvraag
- Stukken ter inzage
- Stukken ter kennisname
- Termijnagenda
- Uitgaande brief
- Uitnodigingen
- Verordening
- Verslagen
- VTW UHL
- Zienswijze
- Vertrouwelijk document
Agenda
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Hieronder de motiveringen voor de opwaardering van dit agendapunt.
GroenLinks:
De Statenbrief en het onderzoek van RHDHV stellen terecht dat de OV-bereikbaarheid op de corridor Utrecht-Amersfoort-Harderwijk onder druk staat, mede door de groei van het USP en de regio Utrecht en dat daarom capaciteitsuitbreiding noodzakelijk is. Er wordt in dat licht al vele jaren gesproken over aanpassingen in het spoornet op deze corridor. We krijgen graag een nadere toelichting waarom de nu onderzochte oplossingen onvoldoende oplossend vermogen hebben, wie de kosten van de genoemde aanpassingen zou moeten betalen en aan welke andere oplossingen er nu zoal gedacht wordt. Ook wisselen we graag van gedachten met het college over hoe zij er samen met de andere betrokken partijen voor wil zorgen dat er op korte termijn beweging komt in dit dossier en het niet op de lange baan wordt geschoven.
In de Statenbrief wordt gerefereerd aan de Toekomstvisie OV en de Regionale Ruimte en Mobiliteitsagenda (RRMA). Deze laatste wordt niet genoemd in het tweede concept mobiliteitsplan en we horen graag meer over de inhoud en achtergrond daarvan en hoe het samenhangt met UNed, met de Toekomstvisie OV en de in het concept mobiliteitsplan genoemde schaalsprong OV.
PvdA:
Wij lezen in de Statenbrief dat het onderzoek van Royal Haskoning naar mogelijke oplossingen voor de langdurige problemen op de OV -corridor Utrecht-Amersfoort- Harderwijk, geen haalbare business case heeft opgeleverd. Toch wordt er wel bij het Rijk een pilot voor een light railverbinding bepleit, en staat er bij de paragraaf 'financiële consequenties': 'geen'. Wij zouden graag met de het college bespreken of er niet toch in het intensiveren van bijvoorbeeld buslijn 31, of andere directe busverbindingen vanuit de regio naar de Uithof een verbetering mogelijk is. Ook horen we graag of het college ook bereid is om zelf een financiële bijdrage wil leveren aan de gewenste lightrailverbinding en aan welke orde van grootte qua budget en tijdspad wij dan moeten denken.
SP:
Het mirt onderzoek geeft duidelijk aan dat het OV achterblijft in de oplossingen voor de bereikbaarheid en dat het bureau hoge verwachtingen heeft van een integrale aanpak. Dat klinkt ons als muziek in de oren en wij willen dan ook graag van de gedeputeerde horen wat hij met de uitkomst van dit onderzoek gaat doen.
Ook willen wij weten of er nu ook meer geld naar het OV kan, om de knelpunten en de reizigersgroei te bekostigen.Vergaderstukken bij agendapunt:
-
-
-
-
-
-
SB maatregelen N417 tijdens groot onderhoud 2020 (2018MME93)
Ter informatie -
SB verkeersveiligheidsmaatregelen N402 en N403 (2018MME102)
Ter informatie -
-
-
-
-