Vergadering : Commissie Bestuur, Europa en Middelen, 07 maart 2016 19:30:00
Algemene vergader informatie
reguliere vergadering
Opties bij deze vergadering
Agenda
Hoofdvergadering
-
Locatie: Statenzaal
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Stemmingen
-
- IPO: toelichting van Gedeputeerde Krol ( zie bijlage)
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Bijlage 1: Rondvraag 1 van PvdA betreffende de IPC Vijfheerenlanden.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
-
Hieronder de motivatie voor de opwaardering van dit agendapunt.
SP:
Tevens verzoek ik het memo van ged. Van den Berg inzake vluchtelingen (nu ter informatie) alsnog te agenderen, omdat de eerder door mij genoemde beleidsgevolgen bij spoedig aangewezen opvanglocaties niet afdoende in beeld zijn.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivatie voor de opwaardering van dit agendapunt.
VVD:
In de brief wordt om uitstel gevraagd. Inmiddels is duidelijk dat Noord-Holland het geplande tijdpad aanhoudt. Met GS willen wij de gevolgen hiervan voor Eemnes bespreken. Welke opties liggen er en wat is de rol van de provincie hierin?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivatie voor de opwaardering van dit agendapunt.
SP:
Graag ter bespreking opvoeren BOB-Kleine kernen (nu ter informatie). De reden is dat wij stil willen staan bij de gemaakte afwegingen en ons afvragen in welke mate de gebiedscommissies hier als representatieve vertegenwoordigers van de bevolking kunnen worden aangemerkt.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivatie voor de opwaardering van dit agendapunt.
PvdA:
De redenen voor dit verzoek zijn de volgende:
1. In het jaarprogramma is als bijlage een subsidieprogramma cofinanciering Drugsafval opgenomen. Dit is een uitvloeisel van een IPO-afspraak met het rijk. Dit subsidieprogramma kent een plafond van € 21.722 (!). Hieruit moet 50% van de kosten van illegale drugsafval in Utrecht worden bekostigd. Brabant handelt de aanvragen af. De verstrekking moet wel via het college lopen. Mijn vraag is of de administratieve kosten van deze regeling niet hoger zijn dan de bijdrage. M.a.w. zijn kosten en baten hier wel in balans. Tweede vraag is of dit bedrag kan worden overgeheveld als er geen verzoeken zijn of vervalt deze? Was het niet handiger geweest om een landelijke regeling te treffen, zonder provinciale verdeelsleutel?
2. in de KPI´s van het VTH programma is voor alle onderdelen 90% of meer als toezichtseffect gehanteerd behalve voor de ontgrondingen (post 14). Waarom is dit het geval?
3. Gesteld wordt dat controle en handhaving op overlastveroorzakende bedrijven beter is verlopen door betere inzet medewerkers. Over communicatie (met burgers en klagers) wordt echter pas in 2016 verder gesproken.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivatie voor de opwaardering van dit agendapunt.
PvdA:
Gesteld wordt dat controle en handhaving op overlastveroorzakende bedrijven beter is verlopen door betere inzet medewerkers. Over communicatie (met burgers en klagers) wordt echter pas in 2016 verder gesproken. Ook bij BRZO-programma is geen aandacht voor communicatie, terwijl dit juist bij deze categorie bedrijven van cruciaal belang kan zijn. We vinden dit een omissie in beide programma´s en zouden hierover graag met het college in gesprek.Vergaderstukken
Stemmingen
-
PVV:
Er is een oneindige rij aan incidenten (zelfs een strafrechtelijk geschil) en de fractie van de PVV wilt graag weten, nu de provincie bevoegd gezag is, hoe we hieraan een einde gaan maken.
PvdD:
Onze fractie maakt zich zorgen over de aanhoudende incidenten bij BASF De Meern. Voorafgaand aan de commissie bespreking zullen wij het laatste plan van aanpak van BASF ter voorkoming van blootstelling, emmissies en (LOC) incidenten ambtelijk opvragen.
De PvdD wil o.a. aan de gedeputeerde vragen hoe de provincie de laatste incidenten kwalificeert, alsmede de tijdspanne tussen het plaatsvinden van het incident en het informeren van gs/ps. Daarnaast heeft de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied begin vorig jaar geconstateerd dat een aantal (Totebin opslag-)installaties van BASF niet aan de veiligheidseisen voldoet om BRZO stoffen op te slaan. Ook de veiligheidsstudies (Hazop studie) van de installaties werd 'te smal' bevonden en er werd door de Omgevingsdienst een veiligheidsanalyse nodig geacht die tevens de omgeving buiten de pijpen en tanks analyseert. De PvdD zou graag een toelichting van de gedeputeerde krijgen over de verbeteringen die BASF sindsdien heeft doorgevoerd en of GS dit afdoende acht. Ook wil de PvdD met andere fracties van gedachten wisselen over de veiligheid van BASF personeel en omwonenden.
PvdA:
BASF heeft in de afgelopen jaren herhaaldelijk de productie moeten stilleggen in verband met overschrijdingen van emissienormen. In 2015 zijn er bij BASF verschillende incidenten geweest waarover ook de Raad van Utrecht haar bezorgdheid heeft uitgesproken. In 2012 is BASF een dwangsom opgelegd omdat het bedrijf haar veiligheid niet op orde had. Sindsdien zijn er verschillende incidenten geweest en op 6 maart 2015 heeft de Omgevingsdienst Noordzeekanaal opnieuw tekortkomingen geconstateerd m.b.t. het veiligheidsbeleid en de veiligheidscultuur van BASF. Nu zijn in 2016 weer overschrijdingen van de emissienormen vastgesteld die tot stillegging van BASF hebben geleid.
Aangezien vanaf 1 januari 2016 de provincie het bevoegd gezag van de gemeente heeft overgenomen, willen we graag met de gedeputeerde in overleg hoe zij denkt de voortdurende problemen bij BASF aan te pakken. De PvdA maakt zich grote zorgen over de veiligheid voor de werknemers en de omwonenden van BASF en wil daarom de memo in de commissie BEM bespreken.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Stemmingen