Vergadering : Commissie Milieu, Mobiliteit en Economie, 09 oktober 2017 13:00:00
Algemene vergader informatie
Milieu, Mobiliteit en Economie
Opties bij deze vergadering
Agenda
Hoofdvergadering
-
Locatie: Commissiekamer
Stemmingen
-
Stemmingen
-
In de bijlage treft u de agenda aan.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
-
Rondvraag 1: betreffende oordeelsvormende fase BOB Luchtkwaliteit ingediend door Dhr. de Heer
Rondvraag2: betreffende NRU ingediend door D66, PvdA en GroenLinksVergaderstukken
Stemmingen
-
-
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
SP:
Als Provincie steken we veel geld in het hele onderzoekstraject en de vraag is dan, zien we hier nog wat van terug?
Die onderzoeken worden niet door de markt opgepakt ivm de risico’s.
Als eenmaal de commercie de uitvoering oppakt dan heeft de Provincie het nakijken. De SP heeft geen vertrouwen in de “integriteit” van SHELL gerelateerde bedrijven omtrent het verdelen van winst.
Daar zit nu het probleem. De Provincie betaalt veel geld voor onderzoek met alle risico’s van dien, maar als het op uitvoeren aankomt krijgen wij van die onderzoekskosten niets terug.
Als het blijkt niet te kunnen werken, wordt er uiteraard niet geïnvesteerd maar ook dan is de Provincie haar geld kwijt.
Wij pleiten er dan ook voor dat er een manier wordt gevonden om een deel van de investering van die onderzoeken terug te laten vloeien in de Provinciekas.
Dat kan misschien niet de gewoonte zijn maar dat kan veranderen, er veranderen zoveel dingen en de Provincie is geen filantropische instelling. Voor andere publieke taken is ook geld nodig. Als voorbeeld noem ik maar even het openbaar vervoer of sociale woningbouw.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Vergaderstukken
Stemmingen
-
geen bijlage beschikbaar
Stemmingen
-
Doorgeschoven agendapunt Commissie MME 4 september jl.
Hieronder de motiveringen voor de opwaardering van dit agendapunt.
PvdD:
De Partij voor de Dieren kan zich vinden in het programma. Het valt de fractie echter op dat het preventief afschieten van dieren omwille van de verkeersveiligheid zoals op grote schaal gebeurt met reeën, niet wordt benoemd. Hierdoor lijkt het rapport enigszins fraaier dan de realiteit. Omdat de Faunabeheereenheid eind 2017 het Faunabeheerplan voor o.m. het ree ter goedkeuring aanbiedt, vraagt de Partij voor de Dieren zich af hoe andere fracties erover denken om het afschieten van reeën omwille van de verkeersveiligheid volledig (en eventueel periodiek) te vervangen door diervriendelijke maatregelen, die ruimschoots beschikbaar zijn en al op veel locaties worden toegepast. Vervolgens kan bekeken worden welk effect dit heeft op aanrijdingen, én op het gebruik van de ecopassages.
GroenLinks:
We zouden graag wat nader spreken over het programma voor de periode 2017-2020, zowel wat betreft faunapassages als de maatregelen om de verkeersongevallen met groot wild te voorkomen.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Agendapunt doorgeschoven naar de commissie MME van 20 november 2017.
In de bijlage treft u de stukken aan uit de Provinciale Statenvergadering van 25 september jl.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
CDA: (met steun van GroenLinks en D66)
Ik hecht zeer aan bespreking van het rapport U Ned (voorheen GUO). De presentatie van afgelopen maandag gaf al aardig wat inzicht, maar gezien de aard van het programma en de ingrijpende keuzes die hier in de toekomst uit kunnen volgen, lijkt het mij verstandig dit ook nog een keer politiek te agenderen in een commissievergadering. Anders komt het stuk pas ter sprake op 22 november en dat is gezien het BO MIRT op 1 november toch een beetje mosterd na de maaltijd.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motiveringen voor de opwaardering van dit agendapunt.
PvdA:
In aanvulling op de schriftelijke vragen van de SP hierover, willen wij graag weten waarom PS niet geïnformeerd is over de verlenging van het contract met DVG voor twee jaar, en wat de mogelijkheden zijn om tussentijds alsnog het contract te beëindigen, mocht de dienstverlening te kort schieten. Ook willen we graag met het college bespreken of de perikelen rond DVG nog tot enige reflectie hebben geleid op het proces en of zij richting 2020 nog aanleiding ziet om de manier van aanbesteden te wijzigen.
SP:
Toen de regiotaxi naar behoren functioneerde is overgegaan tot verlenging. Is er na de slechte start niet overwogen om nog een poosje te wachten met die verlenging om te zien of DVG ook op langere termijn de uitdaging aan kon? Op de SP komt het allemaal wat onzorgvuldig over. Welke garantie heeft het college gekregen dat ook in de toekomst op goede wijze invulling wordt gegeven aan de beoogde diensten?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motiveringen voor de opwaardering van dit agendapunt.
PvdD:
De Partij voor de Dieren wil dit punt ter agendering voordragen om zodoende de zorgen en afwegingen die de werkgroep N233 Rijnbrug/Rhenen in de stukken noemt, met de Gedeputeerde en andere fracties te bespreken. Dit tevens alvast voortvloeiend uit de informatiebijeenkomst die a.s. woensdagavond hierover is gepland.
“Je kunt de vraag stellen of men, de burgers, de N233 wel wil verbreden. Immers, het is een enorme ingreep in het landschap. En het zal nog meer verkeer aantrekken. Is het op grond van milieu- en economische -overwegingen niet beter om alleen de situatie in Rhenen te verlichten, en voor het overige deel van de N233 te accepteren dat er gedurende ca. 1 uur per werkdag enige vertraging optreedt? Temeer omdat de andere 23 uur het verkeer rustig kan doorstromen?” –Werkgroep N233 Rijnbrug/Rhenen.
D66:
Een belangrijk punt in Rhenen betreft de kruising van de N233 met de N225. D66 wil dit punt agenderen, mede gelet op gevolgen van extra verkeer op deze kruising als gevolg van de besluitvorming in Gelderland met betrekking tot de rondweg Wageningen. Als gevolg van het pip rondweg WU zal de verkeersstroom naar het knooppunt n233/n225 toenemen. Kan gedeputeerde ons aangeven of en hoe rekening is gehouden met deze extra verkeersstroom? Daarnaast zijn we benieuwd naar een reactie op de opmerking dat het probleem niet op de brug zit, maar een op eerdergenoemd kruispunt. Tot slot vingen we op dat het wegdek vervangen moet worden als gevolg van recent gewijzigde normen. Had dit enkele jaren geleden tot een andere uitkomst geleid? (Wel meteen aanleggen tidal flow?) Zo ja, zijn er nu alsnog mogelijkheden om dit juridisch zo te ondervangen dat we versneld tidal flow zouden kunnen aanleggen?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motiveringen voor de opwaardering van dit agendapunt.
PvdD:
Het valt de Partij voor de Dieren op dat we bij provinciale opgaven vaak verzanden in een oppervlaktedebat met een focus op ‘end-of-the pipe solutions’. De Partij voor de Dieren vindt de ingekomen e-mail een goede aanleiding om stil te staan bij de basisstructuur van het OV in de provincie Utrecht. Graag wil de fractie weten wat de Gedeputeerde vindt van de suggesties die worden aangedragen in de brochures over reistijd, op welke manier dit aansluit of aangesloten kan worden op het OV-netwerk van de provincie Utrecht en of er zodoende mogelijk een aanpassing van het OV-netwerk en aanzienlijke verbetering van reistijden realiseerbaar zijn.
“Naarmate mensen langer onderweg zijn per ov, wordt de auto vaker gebruik, waardoor de drang om wegen te verbreden toeneemt, waardoor het ov nog minder wordt gebruikt en uitdunt, waardoor nog meer mensen de auto willen gebruiken, enz.” – uit brochure ‘kortere reistijden alternatief ov-beleid Utrecht’.
SP:
De SP roept al heel erg lang dat reistijd van deur tot deur belangrijk is voor met name forensen. Uit eigen waarneming heb ik mogen ervaren dat de reistijd van woon/werkverkeer in 9 jaar is verdubbeld op bepaalde trajecten. Wanneer wij een schaalsprong in het OV willen maken zullen we er voor moeten zorgen dat die reistijd van deur tot deur wordt verkort. Alleen op die manier maak je de keus voor OV of een combi OV/fiets aantrekkelijk voor mensen en zullen zij voor OV kiezen ipv van de auto. Graag horen wij van het college wat zij gaan doen met deze informatie. Met name in relatie tot de uitbreiding van USP en het hele Healty Urban Living project.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motiveringen voor de opwaardering van dit agendapunt.
PvdA:
We lezen in de begeleidende Statenbrief bij het vervoerplan dat Syntus als uitgangspunt mee heeft gekregen dat de hoogte van de exploitatiebijdrage voor 2018 niet hoger mag uitvallen dan in 2017. Dit ondanks een wederom forse stijging van het aantal reizigers. De PvdA vraagt het college waarom ervoor is gekozen de groei van reizigers op te vangen met bezuinigingen elders en niet door het budget mee te laten groeien. Op deze manier verschraalt het Openbaar Vervoer in Utrecht naar onze mening, omdat de extra inzet in de groeigebieden moet komen uit de lijnen waar het aantal reizigers lager is. Voorts wil de PvdA graag de laatste stand van zaken rond het OV in Leusden bespreken. Wij achten de voorgestelde korte termijnmaatregelen in Leusden niet afdoende en willen dat de partijen op zoek gaan naar een robuuste oplossing. We willen echter wel dat de mogelijkheid wordt opengehouden om dit nog in 2018 te doen.
SP:
Niets wat al niet bekend is en geen aanpassingen nog bekend over Leusden. Graag een update van de gedeputeerde over de voortgang van de situatie in en om Leusden. Daarnaast krijgt de SP nog altijd klachten van mensen met een visuele beperking dat het op Station Driebergen een hopeloze toestand is. Kan er niet 1 vaste halte worden gemaakt waar alle bussen langs moeten en dat de chauffeur daar even bekend maakt welke lijn hij is en waarnaar toe? Dat zal een opluchting zijn voor de vele mensen met een visuele beperking. Daarnaast zijn er door de vele wijzigingen voor div mensen zoveel (meer)kosten en organisatorische problemen dat men het OV als een last gaat ervaren. Niet alleen mensen met een beperking maar ook de wandelaars uit de natuurgebieden die op zondag daar niet meer kunnen komen, anders dan met een regiotaxi, hetgeen meer kosten met zich mee brengt en lastig plannen omdat je niet exact weet wanneer de wandeling klaar is dan wel hoe lang het duurt voor je regiotaxi er is.
GroenLinks:
Het vervoersplan biedt enige ruimte om de OV-bediening 2018 voor Leusden nog aan te passen. Dit roept nog een aantal vragen op.
In het vervoersplan en in de reactie naar de gemeente Leusden worden enkele opties voor de korte termijn genoemd, maar de gemeente geeft zelf al aan geen interesse te hebben in de servicelijnen. Heeft het college van GS al helder welke opties er voor de korte termijn nog wel kansrijk zijn en op medewerking van de gemeente kunnen rekenen?
Ook geeft het college aan dat er nog onderzoek wordt gedaan naar de vervoersvraag, de financiën en juridische consequenties. Wij nemen aan dat dit nader onderzoek naar de door de gemeente gewenste varianten voor de lange termijn betreft. Het college geeft aan de uitkomsten hiervan mee te nemen bij het opstellen van het vervoerplan 2019 of zoveel eerder als mogelijk. GroenLinks vraagt zich af waar dit aanvullende onderzoek zich op richt en wat dus nog onvoldoende helder is uit de eerdere onderzoeken die afgelopen maanden zijn uitgevoerd. Wanneer worden de uitkomsten verwachten bij welke uitkomsten (bijv. mb.t. effect op reizigersaantallen) acht het college deze varianten een wenselijke optie? En waar hangt het van af of uitvoering daarvan pas mogelijk is in 2019 of al eerder?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
D66:
Vanuit enkele collega's uit gemeenteraden en ook inwoners van verschillende gemeenten krijg ik de laatste tijd steeds meer vragen over de snelheid waarmee buschauffeurs rijden binnen de bebouwde kom. Chauffeurs geven in gesprekken hierover op hun beurt als reactie dat zij volgens strakke schema’s moeten rijden. Ik verneem graag van de gedeputeerde in hoeverre dit een terugkomende reactie is geweest in de consultatieronde en wat daar mogelijk aan te doen is in dit vast gestelde plan en toekomende plannen. Ten tweede horen wij als D66 graag of het mogelijk is (in bepaalde mate) inzicht te krijgen in de resultaten van de consultatieronde?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
-
-
-
Stemmingen