Vergadering : Commissie Milieu, Mobiliteit en Economie, 20 maart 2017 13:00:00
Algemene vergader informatie
Milieu, Mobiliteit en Economie
Opties bij deze vergadering
Agenda
Hoofdvergadering
-
Locatie: Commissiekamer
Stemmingen
-
Stemmingen
-
-
Stemmingen
-
In de bijlage treft u ook het verslag en de inspreekteksten aan van de extra commissievergadering van 13 februari 2017
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Rondvraag 1 van D66 betreffende Maarsbergen
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
SP:
We missen onderstaande moties die nog open staan en willen bespreken hoe deze moties in de energieagenda opgenomen worden.
Motie 134 “Koppel duurzaamheid aan betaalbaarheid”, verduurzamen woningen, evt. inzet financieel instrumentarium Energietransitie
Motie 42 “Sociale Woningbouw prominent op de agenda” (gewijzigde versie) Beschikbaarheid sociale huurwoningen en ernergiezuiniger maken corporatiewoningenVergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
SP:
1. In de bob aansluiting MBO onderwijs-arbeidsmarkt kwam o.a. het gebrek aan vaste banen ter sprake. Hoe kan het EBU beleid hier iets aan doen? Hoeveel vaste banen zijn er bijvoorbeeld bij Appliance Online?
2. Behalve Nul op de Meter woningen, is er ook veel behoefte aan beter geïsoleerde woningen en renteloze leningen voor zonnepanelen. ( zie aangenomen motie door de staten)
Wat gaat het EBU hiermee doen?
3. Klopt het dat de duurzaamheidssubsidie van het EBU niet bedoeld zijn voor huurwoningen? Zo ja, wat is daarvan de reden?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
D66:
Er zijn vraagtekens te zetten bij het rapport van KokxDeVoogd. Hierover willen wij graag met gedeputeerde in gesprek.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Geagendeerd voor de vergadering van 8 mei 2017
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
VVD:
We zetten ons in om onnodige lichtvervuiling te voorkomen. Inzet is een toename van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving etc. Dat is het beleid voor wat betreft lichtvervuiling.
Voor lichthinder is geen apart beleid.
Deze memo geeft aan: donker waar het kan, licht waar nodig. Uitschakelen is voor de VVD niet de oplossing voor de lange termijn. Technologische oplossingen die voor een structurele besparing zorgen worden in de memo niet genoemd. In Eindhoven is sedert oktober 2016 een LivingLab voor openbare verlichting. Daar worden innovatieve oplossingen geprobeerd.
De VVD vindt donker waar het kan geen goed uitgangspunt. Licht zorgt voor objectieve en subjectieve veiligheid. Ook dat heeft geen plaats gekregen in deze memo.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
CDA en SGP:
beide fracties willen in algemene zin over dit onderwerp met de gedeputeerde overleggen.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
GroenLinks:
We willen graag van gedachten wisselen over de second opinion en het vervolgtraject.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
VVD:
De VVD vindt dat alcoholcontroles door de politie een zeer ondergeschikte rol in het plan heeft. Wij willen de gedeputeerde vragen om met de politie in overleg te gaan om alcoholcontroles een prominentere plaats te geven. Dit om de veiligheid op de provinciale wegen te vergroten.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
PVV:
Mede naar aanleiding van de antwoorden op de art. 47-vragen.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
PvdA:
In de regeling wordt als uitgangspunt voor de snelheid op een wegtype de daarvoor geldende maximumsnelheid gehanteerd. Ten aanzien van het toe te passen snelheidsregime op een weg stelt paragraaf 4 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW echter het volgende:
"De in te stellen maximumsnelheid dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving." Mede in het licht van de casus van de N204 die bij de stukken is gevoegd, willen we bespreken of deze richtlijn wel voldoende in de regeling tot uitdrukking komt.
ChristenUnie:
In de provincie Utrecht hebben we vaak politieke discussies over het lokaal aanpassen van de maximum snelheid op provinciale wegen. We hebben nu een notitie over dit politiek beladen onderwerp. Kunnen we met deze notitie uit de voeten? Wat zijn de consequenties die we hieruit trekken? Voldoet deze notitie voor alle Utrechtse discussies?
GroenLinks:
GroenLinks is van mening dat de memo te weinig ruimte biedt om snelheidsregimes te wijzigen op plaatsen waar dat wenselijk is voor bijvoorbeeld de verkeersveiligheid en leefbaarheid. We willen de memo daarom bespreken en zullen GS verzoeken de memo en het betreffende beleid nog eens kritisch te bekijken en aan te passen.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
GroenLinks:
We zouden graag geïnformeerd worden in hoeverre het nieuwe model ook geïntegreerd wordt met het fietsverkeersmodel dat binnen de provincie bestaat en dat verder ontwikkeld wordt. Bestaande verkeersmodellen zijn vaak niet zo goed in staat om de keuze en verschuivingen tussen verschillende vervoerswijzen goed te modelleren. In hoeverre wordt er in dit nieuwe model getracht dit te verbeteren? Tot slot zijn we benieuwd hoe op dit vlak de samenwerking is met gemeentes, Rijk en omliggende provincies: met wie en hoe wordt er samen opgetrokken of ontwikkelt ieder zijn eigen model?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hieronder de motivering voor de opwaardering van dit agendapunt.
GroenLinks:
We zouden graag meer horen over de gebruikte methode (hoe is er bijv. omgegaan met de invloed van VRI's of rotondes op snelheden; het is immers logisch en vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid zelfs wenselijk dat daar de snelheden lager zijn dan de streefwaarden) en de interpretatie van de resultaten bespreken.
Dit is ook precies het type informatie waar GroenLinks eerder voor heeft gepleit bij het Realisatieplan Fiets. In hoeverre zou daarvoor een vergelijkbaar analyse en visualisatie van knelpunten mogelijk zijn?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
-
Stemmingen